Friday, October 16, 2009

ACADEMIC WORLD

Tajuk: Perceptions of Ethical Behaviour in the Academic World
Oleh : Maya Khemlani-David ; Language Centre Univ. of Malaya

Pendahuluan:

Satu kajian yang dilakukan bagi melihat persepsi di kalangan kakitangan akademik dan ketua tentang etika tingkahlaku.

Maklumat diperolehi daripada temuduga secara terbuka di kalangan 16 orang ahli kakitangan akademik yang terdiri daripada 8 orang kakitangan akademik dan 8 orang lagi dari kalangan ketua-ketua jabatan.

Kertas kajian ini membincangkan tentang perkara-perkara yang dilakukan oleh kakitangan akademik yang dianggap baik dan mana satu yang dianggap tidak baik.

Hasil daripada temuduga yang dijalankan , terdapat dua persepsi yang berbeza iaitu satu daripada ketua-ketua jabatan dan satu lagi adalah dari kakitangan akademik sendiri.


Persepsi Ketua Jabatan

Memberi perhatian terhadap hiraki dan prosedur etika.Mengamalkan birokrasi yang tinggi. Penulis menganggap bahawa tindakan ini dianggap tidak profesional tetapi tidak sesuai dikatakan sebagai tidak beretika.

Memberi perhatian terhadap satus universiti , peraturan pentadbiran, pengarahan dan pekeliling.

Corak kata-kata yang di ucapkan, sekiranya memberikan maksud yang dianggap membocorkan fakta dianggap tidak profesional.

Memberi kelu kepada soalan-soalan yang bakal ditanya di dalam peperiksaan.

Memberikan fokus pengajaran kepada soalan yang telah disediakan
Memberi gred, berdasarkan kepada kumpulan –kumpulan tertentu, sewaktu proses penandaan.

Tidak menepati masa dan membatalkan kuliah tanpa memaklumkan kepada pelajar.

Hubungan dengan pelajar perlu mematuhi batas-batas yang telah ditetapkan.

Dianggap kurang kualiti pengajaran apabila lebih mengutamakan penyelidikan.


Persepsi Kakitangan Akademik

Dianggap tidak beretika sekiranya guru menunjukkan sikap bias samada dalam bentuk verbal atau non-verbal.

Guru perlu berusaha untuk mengembangkan ilmu-ilmunya dan bentuk pengajarannya dan tidak statik.

Mampu membuat keputusan ketika melakukan penilaian dengan mengambilkira faktor-faktor yang berkaitan.

Kejujuran dalam melakukan kerja-kerja. Tidak mengambil kesempatan atas usaha orang lain bagi kepentingan peribadi.


Etika Tingkahlaku Ketua

Tidak menyalahgunakan keistimewaan.
Menggunakan harta jabatan untuk keperluan peribadi.

Mengamalkan keadilan dan kesamarataan.
Kuasa yang ada tidak di salahgunakan.
Membahagi -bahagikankan tanggungjawab kepada orang lain
Membuat penilaian kakitanga secara standard dan telus.

Etika dalam mesyuarat.
Tidak bersikap kurang sopan atau kasar.

Dasar pintu terbuka.
Membenarkan sesiapa sahaja yang berkenaan untuk berjumpa tanpa ada sikap pilih-pilih.


Kesimpulan

Ketua jabatan perlu menjadi contoh kepada kakitangan bawahan. Sekiranya ketua dapat menghindarkan diri daripada tingkahlaku yang tidak beretika, ia akan dapat menjadi ikutn kepada kakitangan bawahan.Hasil kajian ini diharapkan dapat memberikan kesedaran tentang perlunya beretika di dalam sebarang bidang profesion yang diceburi.

Firman Allah:
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu )apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil”.
(An-Nisaa : 58)

No comments:

Post a Comment